window.dataLayer = window.dataLayer || []; function gtag(){dataLayer.push(arguments);} gtag('js', new Date()); gtag('config', 'UA-17973183-1');

Klipper huren

Heb je altijd al eens willen varen op zo’n grote klipper?

Een tjalk of klipper huren kan uitstekend bij Muiden Maritiem!

Of het nu om een zakelijk uitje, een privé zeiltocht of een groot evenement gaat. Voor elke gelegenheid hebben wij een mooie klipper die past bij jouw groep en doelstelling van de zeiltocht. Je kunt bij ons een klipper huren voor dagtochten of voor meerdaagse tochten.

Met collega’s een tjalk of klipper huren? Daarvoor hebben wij vele speciale arrangementen die nog lang in jullie geheugen zullen blijven, zoals bijvoorbeeld:
– Pampus en zeilen arrangement;
– zeilen en vergaderen arrangement;
 kookworkshop aan boord van een traditioneel zeilschip.

Met vrienden een tjalk of klipper huren en een lekker weekendje weg? Geheel verzorgd of  liever zelf met elkaar de keuken in? Alles is mogelijk.

Ook wanneer je geen grote groep hebt om een klipper mee te huren, dan is het toch mogelijk om een keer mee te zeilen. We organiseren namelijk zeiltochten waarop je individueel kunt inschrijven, de Lazy Sunday Afternoons.

Afvaarthaven is het centraal gelegen Muiden.

Wat is een klipper eigenlijk voor schip?

Een klipper kenmerkt zich door haar scherpe boeg en haar ‘geveegde kont’. Een geveegde kont wil zeggen dat de kont van het schip schuin uit het water oploopt waardoor de romp sneller zeilt. De klipper is dan ook vooral bekend vanwege de grote snelheden die de schepen behalen ten opzichte van bijvoorbeeld een tjalk.Een klipper heeft vaak ook een relatief groot zeiloppervlak, waardoor de snelheid van het schip nog eens wordt vergroot.

Klippers werden gebouwd voor de handel in seizoensgebonden producten, waar snellere ladingen meer waard waren of voor passagiersroutes. De kleine, snelle schepen waren uitermate geschikt voor de handel in goederen die niet veel ruimte innamen maar wel veel opbrachten, zoals thee, specerijen, post en passagiers.

Van onze De Hoge Wier is bekend dat zij vroeger post en schapen vervoer tussen Texel en Amsterdam maar ook zeewier (voor matrasvulling) en mest. Het verhaal gaat dat zij de laatste klipper was die door de Afsluitdijk voer voordat de dijk geheel gesloten werd.

Sail IJ haven

Het scheepstype ‘klipper’ werd in Amerika, Engeland en Europa gebouwd. Over het algemeen waren het zeegaande ‘Clippers’.

Nederland heeft zich onderscheiden door het bouwen van een grote hoeveelheid zeilende platbodems voor de binnenvaart, tussen 1890 en 1925. Deze droegen ook de naam ‘klipper’, al leken ze alleen boven de waterlijn op de zeegaande voorgangers. Onder de waterlijn is de rompvorm sterk verschillend van de zeegaande klipper, omdat ze gebouwd zijn voor ondiep water. Vandaar de naam ‘platbodem’. Bovendien werden ze zonder uitzondering gebouwd van ijzer en staal, in plaats van hout.

Er bestonden twee hoofdtypen: de Zeeuwse of Zuid-Hollandse klipper en de Friese klipper. Op dit moment wordt met een aantal van deze schepen nog intensief gevaren in de ruime Nederlandse binnen- en kustwateren, onder de verzamelnaam ‘bruine vloot‘. Door de klippers te verhuren voorzien de eigenaren in het onderhoud van de schepen en word een stukje Nederlands erfgoed bewaard.

 

2023-03-06T12:59:34+01:00
Ga naar de bovenkant